הבנה של מושגי הבסיס בתחום של מערכות סולאריות היא קריטית, במיוחד כאשר מדובר באנרגיה חדשה ובתחום שמתפתח במהירות.

כך נצליח להפחית את התלות במקורות אנרגיה מיובאים ונוכל להפחית את העלויות הסביבתיות.

קווט"ש (קילו וואט לשעה kWh)

יחידת מידה לאנרגיה, השווה לכמות הספק של קילוואט (1000 וואט W) אחד במשך שעה.
יחידה המציינת את כמות האנרגיה הנצרכת (או מסופקת) בהפעלת הספק של וואט אחד במשך שעה אחת. וואט־שעה היא יחידת מידה לאנרגיה ולעבודה שסימנה Wh (וואט כפול שעה). יחידת המידה הזו משמשת למדידת צריכת האנרגיה, לחיוב ע״י חברת חשמל, או להספק ע״י מערכות של אנרגיה חדשה.
בית ממוצע, לדוגמה, צורך כמה מאות קילוואט-שעה בחודש.

הספק מותקן במערכת סולארית

במערכת סולארית, הספק המותקן מתייחס לכמות האנרגיה המקסימלית שהמערכת מצליחה לייצר בתנאים אידיאליים. הספק זה נמדד לרב בוואטים (W) או קילוואטים (kW). זהו הספק המרבי של הפאנלים הסולאריים. במערכת סולארית עם מספר פאנלים, הספק הכולל הוא סכום הספק של כל הפאנלים.

תכנון המערכת והביצועים בפרויקט המערכת הסולארית בפועל, תלויה באופן משמעותי בהספק המותקן שלה, כמו גם בגורמים נוספים כמו מיקום גיאוגרפי, זווית הקיטוב של הפאנלים, מזג האוויר, צללים ותחזוקה.

מונה / מד דו כיווני

יחידת מדידה דו כיוונית – מונה זה מודד את הזרם היוצא והנכנס במערכת ומעדכן את נתוני הצריכה אל מול ייצור החשמל במערכת. זהו מרכיב חשוב בעולם האנרגיה החדשה כיוון שמד זה משמש את חברת החשמל לביצוע חישוב הזיכוי עבור צריכת אנרגיה מתחדשת במקום החשמל המסורתי.

מונה צריכה

מונה זה מבוסס על יחידת מדידה חד כיוונית המודדת את הזרם היוצא לאספקת האנרגיה, לנתון זה חשיבות רבה בהבנת צריכת האנרגיה והשימוש בה.
מונה צריכה בלוחות סולאריים הוא כלי חשוב לניהול והבנת הצריכה של האנרגיה שלך במערכת הסולארית. מטרת המונה היא למדוד את כמות האנרגיה שהמערכת הסולארית מייצרת, או את כמות האנרגיה שהצרכן צורך.
מונה צריכה בלוחות סולאריים חשוב מאוד לבדיקת יעילות של המערכת שלך, לניהול כלכלי נכון של עלויות האנרגיה ולתכנון עתידי של הצרכים האנרגטיים שלך.

ממיר – אינברטר

מדובר ביחידה טכנולוגית להמרה ועיבוד מתח האנרגיה המופקת בעזרת הפאנלים הסולאריים מזרם ישר DC לזרם חילופין AC המתאים לשימוש הביתי ולהזנה לרשת החשמל הארצית.

זהו רכיב עיקרי במערכת הסולארית. מטרתו העיקרית היא להמיר את האנרגיה שהפאנלים הסולאריים מייצרים, ממתח ישר (DC),למתח חילופין (AC) שניתן להשתמש בו בבית או לחבר אותו לרשת החשמל וכן לוודא שהאנרגיה המוזרמת לרשת היא באיכות טובה ובמתח הנכון.

נצילות

מדד זה מודד את יעילותה של המערכת הסולארית הנמדדת בניצול קרני השמש והפיכתן לאנרגיה, בעיקר לחשמל. זהו היחס בין כמות ועוצמת השמש הפוגעת בפאנל סולארי וההספק החשמלי (האנרגיה) אותו הוא מייצר בשל כך. נצילות זו היא היעילות הסולארית, שהיא אחוז האור שהופך לאנרגיה חשמלית.
יעילות זו משתנה בהתאם לסוג הטכנולוגיה בה משתמשים.

חשמל AC

Alternating Current  הוא זרם חשמלי בו כיוון הזרם מתהפך באופן מחזורי כך שזרימת האנרגיה משנה את כיוונה כל הזמן  – רמת המתח מתהפכת יחד עם הזרם. זוהי השיטה הנפוצה ביותר להעברת חשמל ברשתות חשמליות.

חשמל זה משמש לאספקת חשמל למקומות שצריכתם משתנה: ליחידות ביתיות, משרדים וכו'.

ברוב העולם, החשמל המסופק לבתים בשקע הוא בזרם חילופין, בעוד שהחשמל המסופק על ידי סוללות חשמליות הוא בזרם ישר (DC).
חשמל זה הוא בעל יכולת העברת אנרגיה וחשמל למרחקים ארוכים הודות לשימוש בשנאים המפחיתים את איבוד האנרגיה. מערכות AC הן פשוטות ונפוצות מאד, מה שמקל על הפקת והפצת החשמל.

חשמל DC

Direct Current – זרימת מטענים חשמליים דרך תווך מוליך במגמה קבועה שאינה משתנה, הזרם נשאר קבוע ואינו משנה את כיוונו, זאת בשונה מזרם חילופין (AC) בו מגמת זרימת המטענים מתהפכת לסרוגין.
ברוב השימושים בהם צורכים אנרגיה חשמלית לא ניתן להסתפק בפעימות, ודרוש מתח יציב שעוצמתו קבועה, לכן אם מקור המתח מניב מתח פועם יש צורך לייצב אותו למתח קבוע.

לסיכום, הבנת מושגי הבסיס בתחום האנרגיה הסולארית מאפשרת לנו לקבל החלטות חכמות, לנהל את המערכת הסולארית בצורה יעילה, ולמקסם את היתרונות האישיים והסביבתיים של השימוש באנרגיה מתחדשת.